نظرت چیه ؟

مرکز هم فکری و انتقال تجربه

همین الان ثبت نام کن و از ما باش

ثبت نام

توجه : وارد کردن هر دو گزینه ایمیل و موبایل اجباری نیست فقط یک مورد کافی است.

پرسشنامه

کد امنیتی

تغییر

یاد آوری کردن کلمه عبور

چنانچه رمز عبور خود را فراموش کرده اید ایمیل خود را وارد کنید تا اطلاعات حساب کاربری برای شما ارسال شود.

یاد آوری کلمه عبور به وسیله موبایل

یاد آوری کلمه عبور به وسیله ایمیل

تعریف SME

 

بنگاههاي كوچك و متوسط(SMEs)واحدهاي توليدي – تجاري هستند كه در طبقه بندي شركت هابه لحاظ اندازه در مراتب پايين تري نسبت به شركتهاي بزرگ قرار مي گيرند.

بنگاه هاي كوچك و متوسط از جمله مؤثرترين عوامل در رشد و توسعه سيستم هاي اقتصادي و اجتماعي هر كشوري محسوب مي شوند. از اين رو مورد توجه مسئولين و دولتمردان كشورها قرار گرفته اند. در كشور ما با وجود اين كه بيش از 95 درصد كل واحدهاي توليدي در گروه صنايع كوچك و متوسط قرار مي گيرند، اين بنگاه ها سهم قابل توجهي در توليد ناخالص ملي و ايجاد ارزش افزوده كسب ننموده و از كمبودهاي شديدي رنج مي برند. به نظر مي رسد كاهش موقيعت و مزيت بنگاه هاي كوچك و متوسط نسبت به صنايع بزرگ، متأثر از عوامل درون بنگاهي و برون بنگاهي متعددی باشد. لذا تحقيق حاضر به شناسايی مهمترين موانع موجود در توسعه بنگاه هاي كوچك و متوسط صنعتی و ارائه چارچوبی برای حمايت از اين بنگاه ها پرداخته است.

SME s  مخفف عبارت Small & Medium Enterprises است و در برگیرنده کلیه بنگاهای کوچک و متوسط اعم از بنگاههای صنعتی، خدماتی، بازرگانی و کشاورزی می باشد.  SME s به بنگاه های Micro ،Small, ، Mediumتقسیم می‌شوند. این بنگاهها به علت ویژگیهای خاص خود دارای کارکردهای منحصر به فردی هستند، از جمله:

1-     اشغالزایی

2-      توزیع ثروت در جامعه

3-       توسعة مناطق حاشیه ای

4-      تأمین تولیدات مورد نیاز کشورها

5-      تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنایع و بنگاههای بزرگ و ....

امروزه موسسات کوچک و متوسط علاوه بر کارکردهای پیشین خود، کانون اصلی توسعه فناوری و تأمین نیازهای پیچیده و پیشرفته کشورها به حساب می آیند و حمایت های گسترده ای توسط مؤسسات دولتی و عمومی از آنها به عمل می آید.

 

ویژگیهای  کیفی کسب و کارهای کوچک و متوسط 

معمولا کسب و کارهای کوچک و متوسط از سه ویژگی کیفی برخوردارند که این ویژگی‌ها به آنها ماهیتی متفاوت از صنایع بزرگ داده است. این ویژگی‌ها عبارتند از:

1.وحدت مالکیت و مدیریت

 2.مالکیت فردی و خانوادگی

3.استقلال از سایر کسب وکارها

اما از یک دیدگاه قابل انعطاف و کاربردی، ” کوچک“ و” متوسط “ دانستن یک شرکت از دیدگاه عملیاتی، نسبی بوده و قویاً تابع مستقیم ” نوع فعالیت “ آن شرکت و نیز” فضای کسب و کار حاکم بر آن “ می باشد.

یعنی یک شرکت با تعداد معینی کارمند و میزان مشخصی گردش مالی و سرمایه ، در یک حرفه بخصوص و تحت شمول یک فضای کسب و کار معین، ممکن است کوچک باشد ، امّا شرکتی با همین ویژگی ها ولیکن شاغل در حرفه ای دیگر و یا فضای کسب و کار دیگری، بعنوان شرکت بزرگ شناخته شود


نظر دهی

برای نظر دهی باید وارد سایت شوید. با تشکر