نظرت چیه ؟

مرکز هم فکری و انتقال تجربه

همین الان ثبت نام کن و از ما باش

ثبت نام

توجه : وارد کردن هر دو گزینه ایمیل و موبایل اجباری نیست فقط یک مورد کافی است.

پرسشنامه

کد امنیتی

تغییر

یاد آوری کردن کلمه عبور

چنانچه رمز عبور خود را فراموش کرده اید ایمیل خود را وارد کنید تا اطلاعات حساب کاربری برای شما ارسال شود.

یاد آوری کلمه عبور به وسیله موبایل

یاد آوری کلمه عبور به وسیله ایمیل

کارآفرینی گامی به‌سوی توسعه پایدار

بزرگ‌ترین فرصت‌های تجارت در قرن 21، در اختيار کسب‌وکارها و تجارت‌های سبزي قرار دارد كه پاسخي براي چالش‌های زیست‌محیطی، از قبيل تغييرات آب و هوايي و ... دارند. جريان سبز، در مجموع بهمفهوم كاهش آلودگي، حفظ منابع و اکوسیستم‌ها، كارآمد بودن انرژي و کاهش تغييرات آب و هوايي است.براي بسياري از مردم، سبز بودن به معني آگاهي و هوشياري نسبت به مسائل اجتماعي مانند تجارتمنصفانه و كار معمول نيروي انساني نيز می‌باشد. در تجارت سبز، اطمينان حاصل می‌شود كه سیستم‌هایطبيعي، كه حيات و اقتصاد ما به آن‌ها متكي هستند، در طولاني مدت موجود خواهند بود و با فعالیت‌هایاقتصادي سودمند و ارزشمند، وجود جهاني از حيث محیط‌زیست پايدار را ميسر می‌سازند.

 

 

 

 

واقعیت این است که در جهان امروز، سیاست‌های اقتصادي و محیط‌زیستی بیشتر در چارچوب مفهومی توسعۀ پایدار ضعیف طراحی و اجرا می‌شوند (Söderbaum, 2009) و این در حالی است که بیشتر اقتصاددانان محیط‌زیست، هدفی ارزشمندتر یعنی همان پایداري قوي را نشانه رفته‌اند(Engelbrecht, 2009). اقتصاد محیط‌زیست اگر می‌خواهد بدیل پیشنهادي خود را به‌عنوان مبناي سیاست‌گذاری در آینده معرفی کند، باید همزمان دست‌کم در سه مسیر مختلف گام بردارد؛ نخست، تبیین و تحقیق مفهوم پایداري قوي و الزامات و پیامدهاي سیاستی آن؛ دوم، به چالش کشیدن پارادایم حاکمیعنی پایداري ضعیف، هم به لحاظ نظري و هم با نقد پیامدهاي نامطلوب محیط‌زیستی ,  وسوم، با نشان دادن سازگاري مفهوم پایداري قوي با گرایش‌های طبیعی جوامع بشري از طریق کارآفرینی سبز.

کارآفرینان تغییر و نوآوری را در جامعه سرعت می‌بخشند. آن‌ها باید نقش محوری در تغییر اقتصاد را از اقتصاد متکی بر بهره‌برداری از منابع طبیعی (مانند؛ خاک، آب، تنوع زیستی، آب‌وهوا که از دست رونده و غیرقابل جایگزین‌اند) به محیطی داشته باشند که منجر به آینده‌ای خواهد شد که این منابع را حفظ کرده و در مصرف آن‌ها صرفه‌جویی می‌کند. درگذشته هرگز چنین فرصت و انگیزه‌ای برای نوآوری وجود نداشته تا بتواند نیازهای مصرف‌کنندگان را بدون آسیب رساندن به منابع پایه طبیعی مرتفع سازد (رابرت و همکاران، 1391).

مسیر حرکت به سمت پایداری بلندمدت، نیازمند کارایی بیشتر در فرایندها و روندها است. شورای جهانی کسب‌وکار در زمینه توسعه پایدار برای اولین بار مفهوم کارایی اکولوژیکی را بیان کرد (World Business Council for Sustainable Development, 1997). کارایی اکولوژیکی یعنی؛ عرضه کالاها و خدمات باقیمت‌های رقابتی که نیازهای بشر را رفع می‌کنند و کیفیت زندگی او را بهبود می‌بخشند و در عین حال تأثیرات اکولوژیکی و حجم بهره‌برداری از منابع در کل چرخه حیات را به سطحی کاهش می‌دهند که حداقل هم‌راستا با ظرفیت برآورد شده زمین است (همان) که این مفهوم بسیار شباهت فراوان با حوزه کارآفرینی سبز داشته و شاید بتوان آن‌ها را معادل یکدیگر دانست. در این راستا نشریه عنوان می‌کند که این پیشرفت اغلب به دلیل سه عامل زیر محقق شده است:

1. تصمیم‌گیری بیشتر در سطح بومی؛ 2. نوآوری فنّاورانه؛ 3. پیدایش نیروهای بازار در قبال موضوعات زیست‌محیطی؛ اما پر واضح است که کارآفرینان نقش اساسی و محوری در دو عامل آخر دارند، زیرا می‌توانند فرصت‌ها را شناسایی و فناوری‌ها و مفاهیم را به کاربرد تجاری فعال تبدیل نمایند.


نظر دهی

برای نظر دهی باید وارد سایت شوید. با تشکر