نظرت چیه ؟

مرکز هم فکری و انتقال تجربه

همین الان ثبت نام کن و از ما باش

ثبت نام

توجه : وارد کردن هر دو گزینه ایمیل و موبایل اجباری نیست فقط یک مورد کافی است.

پرسشنامه

کد امنیتی

تغییر

یاد آوری کردن کلمه عبور

چنانچه رمز عبور خود را فراموش کرده اید ایمیل خود را وارد کنید تا اطلاعات حساب کاربری برای شما ارسال شود.

یاد آوری کلمه عبور به وسیله موبایل

یاد آوری کلمه عبور به وسیله ایمیل

استفاده از نتایج تحقیق ملی برای برنامه ریزی استراتژیک و بهبود برنامه : برنامه ملی آموزش دیابت

استفاده از نتایج تحقیق ملی برای برنامه ریزی استراتژیک و بهبود برنامه : برنامه ملی آموزش دیابت

 

چکیده :

از آنجا که در سال 1970 دولت فدرال  برنامه های اصلی آموزش ملی رابه منظور کاهش باربیماری های مزمن در ایالات متحده را شروع کرد. چند سال می گذرد این برنامه مدیریت پیشگیری و ارتباط بیماری با اطلاعات حیاتی برای عموم مردم و کسانی که تحت تاثیر این بیماری بودند و ارائه مراقبت های بهداشتی می باشد. برنامه ملی آموزش دیابت NDEP)) برنامه فدرال پیشرو در رابطه با دیابت با حمایت مالی موسسه مالی بهداشت NIH)) و مرکز کنترل پیت گری درمان CPC)) از داده های کمی اولیه و ثانویه استفاده کرده و مخاطبان را به راهنمایی جهت برنامه ریزی و ارزیابی سوق داده است. از سال 2006 NDEP شکافی در منابع داده های موجود را توسط انجام بررسی های مبتنی بر جمعیت  خود با بررسی NNDP پرنمودNNDP هر دو الی 3 سال انجام می شد. و آهنگ تغییرات در دانش ، نگرشها و شاخص های کلیدی می رود هدف بوده است . این مقاله توضیح می دهد که چگونه NNDP به عنوان یک جزء کلیدی می تواند در چهار چوب ارزیابی قرار گرفته و چگونه ان نتایج را برای برنامه ریزی استراتژیک و بهبود برنامه بکار می برد. استفاده NDEP از NNDP نشان می دهد که چگونه یک چهار چوب ارزیابی برنامه ای بوده که شامل بررسی مبتنی بر جمعیت می باشد که می تواند بعنوان یک مدل ارزیابی برای سلامت ها است بکار گرفته شود.

کلمات کلیدی: ارزیابی برنامه ، برنامه ریزی استراتژیکی ، بهبود برنامه ، دیابت، بهداشت ملی

  1. مقدمه

از سال 1970 دولت فدرال چندین برنامه آموزشی ملی در مقیاس بزرگ را برای رسیدن به یک حالت مشخص شروع کرد و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشت با اطلاعات بیشتری در جلوگیری و مدیریت بیماری های مزمن در جمعیت  آمریکا فعالیت نمودند راهنمایی آخرین تحقیقات علمی نشان می دهد. برنامه آموزش بهداشت ملی برای دیابت – آسم- کلسترول،  بیماری ها ی چشم، وبیماری کلیوی چگونه است همانطور که در جدول S1 نشان داده شده است. این آموزش و برنامه ها ویژگیهایی مشترکی دارند.

  1. آنها از طرف دولت فدرال حمایت شده و یک دستور کار ملی ماهش بار بیماری در ایالات متحده می باشد.
  2. برنامه های طراح شده برای رسیدن به انواع مخاطبان از جمله عموم مردم افراد در معرض خطر بالا برای بیماری و کسانی که بیمار هستند و مشخصات مراقبت های بهداشتی بوده است.
  3.  جذب طیف گسترده ای از روشهای توسعه از جمله رسانه های سنتی، رسانه های اجتماعی، و منابع مبتنی بر وب و آگاهی رسانی
  4. توسعه همکاری با ادارات بهداشت ایالتی و محلی و حرفه ای و سازمان های داوطلب مهم و گروه ذیمفعان حمایت از جامعه در راستای انتشار و ترویج پیام های برنامه .
  1. چالشهای ارزیابی تاثیر برنامه های آموزش و پرورش بر بهداشت محلی

بررسی تاثیر برنامه اموزش بهداشت ملی تعدادی از چالشها را ارائه نموده است الزاماتی مانند استاندارد طلایی جهت ارزیابی طرح برای این برنامه در نظر گرفته شده است. آموزش پرورش فدرال نیز از این برنامه ها حمایت می کند. بسیاری از دیگر نهادهایی غیر انتفاعی و نهاد های تجاری برنامه های آموزشی و پرورش خود ارائه نمود. و درهمان  زمان  کمیسین های تبلیغاتی شروع به کار نموده اند. به عنوان یک نتیجه می توان گفت ارزیابی یک برنامه بطور کلی می تواند شواهدی برای علیت را ارائه ندهد برنامه آموزشی بهداشت های می تواند اثر غیر مستقیم داشته و به سختی شناسایی شود.( هورنیک 2002) به عنوان مثال برنامه ها اغلب کم بوده و یا  هیچ کنترل در رابطه با اطلاعیه های ان بر کانال های رسانه ای وجود ندارد. علاوه بر این سازمان ممکن است قادر به اجرای فعالیتهای برنامه خود به عنوان برنامه ملی اقدام نماید که در ان ممکن کاهش تعداد و شدت تحویل پیام کاهش یابد. علاوه بر این دولت فدرال برنامه های آموزش با حمایت اولویت بهداشت عمومی را باید با هدف قراردادن فعالیتهای خود برای مخاطبان که بزرگترین خطر و یا بزرگترین بار بیماری را دارند در نظر بگیرد ما نند اقلیت های قومی و نژادها و یا سالمندان به عنوان یک نتیجه منابع برنامه تلاش برای گسترش مخاطبان متعدد با پیام های طراحی شده بجای هدف قرار دادن چند مخاطب در یک مدت طولانی تر است برنامه های ملی در مقیاس بزرگ همیشه ارزیابی از روش یا نتایج برنامه خود را منتشر نمی کنند در نتیجه تحقیقات  اندکی در ارزیابی این مسئله وجود دارد بنابراین برنامه های نشان داده شده در جدول S1 تمام رفتار فعالیتهای ارزیابی  شده می باشد. با این حال آنها  همواره  گزارش از چهار چوب ارزیابی و یا نتایج را در مقالات مجلات تخصصی ارائه می کند.

یک مقاله که اخیرا طیف وسیعی از برنامه و ارزیابی   طرح به کار گرفته شده در رفتارهای بهداشتی را مورد بررسی قرار دارند. (ویکفیلد و لوکن و هورنیک 2010). محققین این مقاله اشاره کردند که کمپین ها  به عنوان مداخلات منطقه ای یا ملی در پاسخگویی به نیازها  محدود هستند. طرح ارزیابی شامل تجزیه و تحلیل سری های زمانی ، آزمایشهای طبیعی و تجزیه و تحلیل انجمن های مبتنی بر جمعیت بوده است. نویسندگان نتیجه گرفتند که اگر چه اثرات مستقل کمپین های  رسانه ای جمعی دشوار است شواهد قابل توجهی نیز برای آن وجود دارد. بااین حال از این مطالعه بدست امده است که انزوا به صورت کلاسیک وجود دارد. اما در مجموع عملکرد برای حمایت قابل توجه بوده و رسانه های جمعی می تواند رفتارهای بهداشتی جمعیت را تغییر دهند. ارزیابی دیوید سون، ناکازونا و گوتیرز در سال 2009 این نتایج را نشان می دهد. در این مقاله شرح فعالیت های در حال انجام از طرف وزارت بهداشت برای برنامه اموزشی دیابت به صورت NDEP در حال بررسی است. جزئیات مقاله ، چگونگی انجام بررسی های دوره ای DNEP را نشان داده و با استفاده از نتایج به اطلاعات استراتژیک برنامه ریزی رسیده و بهبود برنامه را در پی دارد.

3-بررسی اجمالی از برنامه ملی آموزش دیابت:

NDEP در سال 1997 برای مدیریت بهبود دیابت G راه اندازی شد. و وظیفه آن کاهش مرگ ومیر ناشی از دیابت و عوارض آن بود. این برنامه توسط موسسه ملی دیابت و دستگاه گوارشی و بیماری های کلیوی حمایت   می شد. همانطور که در خط تکمیلی جدول S1 نشان  داده شده است. این برنامه با اطلاعات چند وجهی و برنامه آموزشی دست که با بیش از 200 سازمان دولتی  و بخش  خصوصی ارتباط دارد. هدف این برنامه بهبود مدیریت دیابت، آموزش و نتایج و ترویج تشخیص های اولیه و جلوگیری از شروع دیابت نوع 2 در ایلات متحده می باشد. از آنجاکه ان از سال 1997 شروع به کار کردNDEP تبدیل به یک پیشرو در توسعه و پیاده سازی اطلاعات دیابت و آموزش و پرورش و فعالیت های امدادی شد. با توجه به ماهیت چند وجهی NDEP از این برنامه، بنیان های نظری و مدلهای ارتباطی ، آموزش و رفتار افراد و گروههای  اجتماعی و جوامع در نظرات  است. برنامه کلی توسط یک مدل منطقه ای که در بخش 4-2 ارائه شده است. هدایت می شود. و تئوری های مربوط به منظور توسعه  مداخلات خاص  مورد استفاده قرار می گیرد. برای اطمینان بیشتر از انسجام در میان مداخلات برنامه ریزان از یک چهار چوب با تمرکز بر 8 متغیر برای تغییر رفتار  استفاده می کند. . سه عدد از این متغیرها لازم و کافی برای تغییر رفتار است.

  1. آیا محیط فرصتی را برای تغییر این رفتار بوجود می اورد.
  2. آیا افراد انگیزه کافی برای شرکت در این تغییر رفتار دارد.
  3. آیا مهارتها و توانایی ها برای انجام این کار کافی است.(  افشین بین و همکاران 2011).

به عنوان  مثال در سالهای اخیر  بر روی NDEP جهت کمک به تغییر رفتار مردم متمرکز شده اند. این برنامه تبدیل به یک مدل فرا تئوری برای تغییر شده است. ( پروچاسکا و دیکلمنت 2005) . جنبه های زمانی مدل فرا تئوری  به احتمال زیاد به جهت اماده سازی تغییر و کاهش هزینه ها و حرکت به مرحله بعدی می باشد. ( نگاه کنید به شکل 2) NDEP از یک مدل برای شناسایی مرحله تغییر  افراد با ابزار NNDS برای بررسی و همچنین طراحی ابزار دقیق  برای آینده جهت  ارزیابی سلامت دیابت استفاده می کند. رفتار مثبتی بر NDEP را می توان به طور خلاصه ارائه نمود. با هدایت کارشناسان برجسته در دیابت برنامه توسعه برنامه های استراتژیک با آخرین تحقیقات  علمی جهت  پیشگیری و مدیریت دیابت انجام می شود. به عنوان یک برنامه بهداشت  عمومی NDEP  اولویت های خود را در درک شروع دیابت و بیماری های نامتناسب در میان گوههای NDEP با استفاده از یک آرایه  وسیع از کمک رسانی و استراتژی اموزش و پرورش عمل می کند. این خدمات عبارتند از بهداشت دیابت که شامل افراد در معرض خطر و یا مبتلا به دیابت و اعضای خانواده شان و متخصصان مراقبت های بهداشتی بوده و آموزش و کمک های فنی برای گروه مخاطبان و اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی و اجتماعی به صورت رایگان در طرح  ملی دیابت انجام می شود. شرکای NDEP پیامهای این برنامه را از طریق ارتباطات خود توزیع می کنند.

  1. چهار چوب ارزیابی NDEP:

4-1 : تاریخچه  ارزیابی NDEP

 NDEPفعاليت هاي تحقيقاتي مداومی است که در برنامه دیابت ایجاد شده است. این برنامه اولیه و برنامه های استراتژیک پس از آن در بررسی های دوره ای و نظارتی بر رفتار بهداشتی مردم پایه ریزی شده بود که در دسترسی دولت فدرال  و شرکای برنامه قرار داشت.

 

بررسی پژوهش های ثانویه به قادر می سازد روند اپیدمیولوژی و دیابت اقدام شود اما محدود است. برنامه ی برنامه ریزان به طور معمول از این منابع مورد بررسی قرار گرفته است. در حال حاضر روند جمعیت، ماهیت و میزان بار دیابت و نابرابری در اثر این بیماری در گروههای مختلف جمعیتی دیده می شود. برای بدست اوردن بینش بیشتر د رمورد هدف مخاطبان برنامه به صورت یک تحقیق کیفی با استفاده از روشهای مصاحبه گروهی متمرکز و توسعه پیام ها راهنما برای رسیدن به مخاطبان  هدف پیگیری می شد. دو محدودیت  عمده در بررسی های بهداشت ملی موجود است. که انها  را در دیابت متمرکز و ارزیابی دانش و نگرش و عملکرد در مورد دیابت محدود می کنند. به عنوان طرح NDEP این موضوع  پیچیده تر شد. و تمرکز آن  بر روی پیشگیری از دیابت نوع 2 و همچنین مدیریت  دیابت و محدودیت های داده از نظر سنجی موجود برای توسعه برنامه بیشتر آشکار می شود. NDEP  همچنین نشان می دهد که  زمان بین جمع آوری داده و انتشار نتایج مطالعه بیش از حد طولانی برای  اهداف مطالعه است.

4-2- ارزیابی توسعه چهار چوب NDEP

 درسال2005, با مشورت از کارشناسان دیابت و ارزیابی برنامه آموزش بهداشت ملی, NDEP فعالیت های ارزیابی گذشته خودرا انباشته و در قالب,  یک چهار چوب ارزیابی فرموله کرد که تلاشهای اخیر خود را نشان دهد. (گالیوان, گرینبرگ و براون 2008)

مشابه کار مک دونالد و همکارانش در سال 2006 چارچوب و برنامه ها در چارچوب CDC بر اساس ارزیابی برنامه عمومی سال 1999 ارائه شده در حال حاضر چارچوب ارزیابی NDEP از سه قسمت تشکیل شده است:

1-مدل منطقی  ورودی و خروجی برنامه و نتایج جهت راهنمایی برای ارزیابی برنامه .

2-مجموعه ای از اقدامات در نتیجه برنامه است که برای نظارت بر تغییرات مربوز به دیابت در طول زمان در برنامه هدف مخاطبان می باشد. اطلاعات برای اقدامات با استفاده از جمع آوری روشهای ارزیابی می باشد.

3- روشهای ارزیابی کمی و کیفی جهت ارائه NDEP با نتایج اطلاعاتی بوده و اجازه می دهد که شواهد به موقع برای برنامه ریزی و تصمیم گیری آماده باشد. بررسی نیمسالانه داده های کمی از سلامت ملی در نظرسنجی شماره 2 تکمیل شده و اطلاعات اولیه توسط NNDS بررسی شده است.

در این نظرسنجی اطلاعات مربوط به دیابت در روستای نظر سنجی سلامت ملی در دسترس است.

بررسی دیابت ملی (NNDS): یک ابزار کلیدی برای ارزیابی برنامه

برای پر کردن شکافه های در اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی پیشرفت برنامه NDEPوNIH مجموعه برنامه های گذشته را مورد بررسی قرار دادند و یک نظر سنجی از جمعیت به طور انحصاری در رابطه با دانش دیابت انجام دادند نظرسنجی مبتنی بر جمعیت یک ارزیابی خوب جهت تثبیت روش استفاده شده توسط برنامه ای آموزش ملی می باشد(دیلمان و اسمیت 2009)

در شروع مطالعه آنها با ارائه بموقع و اطلاع رسانی مناسب برنامه را جلو بردند. هنگامی که پس از مداخله آن دوره تمام آن دوره تمام شد توانستند نتایج را برای ارزیابی استفاده کندNDEP از این روش ارزیابی برای رفع نیازهای خود استفاده نمود. و یک بررسی را که می تواند اغلب به اندازه کافی در مقیاس ملی اجرا شود. و اطلاعات به دون که بیش از حد برای مردم سنگین باشد. به آنها ارائه دهد. را بررسی نمودند انجام هر کدام از آنها 2 تا 3 سال طول کشید NNDS تبدیل شد NDEP در سال 2006برای  اندازه گیری دانش عمومی به کار گرفته شد لذا نگرش ها و شیوه های مربوط به پیشگیری و دیابت و مدیریت دیابت در آن دیده شد از آن زمان NDEP در سال 2008و 2011 نیز بررسی شده و قرار است در اواخر سال 2014 نیزدوباره بررسی شود.

1-5: طراحی بررسی NNDS:

در هر نظر سنجی NNDS با استفاده از ارقام تصادفی نمونه احتمال غیر نظام از امریکا و غیر نهادینه شده یک  جمعیت بزرگساللان توسط تلفن ثابت انتخاب می شود. در بررسی ها و جمله بندی سوال اجازه می دهد تا بررسی روند بهتر انجام شود. مصاحبه های تلفن به کمک کامپیوتر به زبان انگلیسی و اسپانیایی انجام شده است. که بسته به اولویت مخاطب داشته است در سال 2006و1763 پاسخ دهنده به بررسی این موضوع باسنین 45 و بالاتر پرداخته اند در سال 2008 این تعداد 2078 بوده و در سال 2011 این تعداد 22 و 34 بوده که معیار سن آنها شامل سن بزرگ سال از 35تا 45بود. و پژوهش نشان داد که میزان دیابت نوع دو در بزرگسالان در این گروه سنی به صورت سریعی در حال رشد است. اطلاعات منتشر شده در این مقاله به بررسی محدودیت جمعیت 45 ساله و بالاتر پرداخته است. بطوری که پارامترهای نمونه در هر سه نظر سنجی سازگار می باشد. هر بار که NDEP این بررسی را انجام می دهد آمریکایی های آفریقایی تبار و اسپانیایی تبار بیش از نمونه های دیگر در این گروها دیده می شود نرخ پاسخ نظر سنجی در بازی زمانی ارائه شده از30% به 54% در سه دوره بررسی بوده که به نوعی که RDD مرتبط است هرمجموعه داده نظر سنجی  منعکس کننده نابرابری وزن از احتمال انتخاب نژاد و قومیت یا جنسیت یا سن یا وضعیت تحصیلی یا متأهل بودن از جمعیت ایالات متحده می باشد.داده ها برای نمونه به عنوان یک کل و برای زیر گروه ها تجزیه تحلیل انجام می شود این شامل افراد با دیابت و افراد مبتلا به آن می باشد و مردم در معرفی ابتلا به دیابت را به تاخیر می اندازد.

جدول1 : تاریخ از وضعیت دیابت پاسخ دهندگان

 

2-5: محدودیت های NNDS:

هر چند یک جزء کلیدی از ارزیابی کلی NNDS,NDEPاست. اما محدودیت هایی نیز دارد. در این نقطه نظر سنجی مردم از لحاظ ساکن بودن در یک خانه و یا نبودن آنها حذف شده اند و همچنین کسانی که به زبان انگلیسی صحبت می کنند. و یا اسپانیایی صحبت می کنند.برای شرکت در مصاحبه حضور داشتند اطلاعات ناشی از گزارش آنها ممکن با دقت منعکس کننده دانش و نگرش و شیوه زندگی و ویژگیهای جمعیت شناختی نباشد علاوه بر این فعالیت های NDEP در سراسر کشور اجرا شده و در محدوده تجربی تنظیم شده است. بنابراین رشدNNDS در اینجا لزوما بیانگر تغییرات نسبت  بدلیل اینکه NDEP تنها به فعالیتهای آموزش پرورش پرداخته است.

 

6-نتایجNNDS و نحوه استفاده آن در NDEP .

نتایج NNDP برای NDEP جهت برنامه ریزی استراتژیک مهم بوده و برای  شناسایی بهبود برنامه لازم است. همانطور که در مورد چند نمونه بحث شد نتایج این تحقیق در روند مخاطبان استفاده شده و NDEP در توسعه جدید پیام ها به کاربرد می شود.

1-6: روند پیگری در آگاهی عمومی و دانش در مورد دیابت

 هنگامی که NDEP در سال 1997 تاسیس شد آگاهی عمومی از دیابت به عنوان یک بیماری جدی بسیار کم بود. و تنها 8% از مردم آمریکا آن را جدی در نظر می گرفتند. بنابراین در سراسر 10 ساله اول اجرای این برنامه NDEP و شرکای آن با تمرکز به انتشار و تقویت پیام در راستای این که دیابت بیماری جدی بوده و قابل کنترل برای عموم مردم و افراد مبتلا به دیابت و متخصصان مراقبت های بهداشتی و برنامه ها شروع شددر سال 2006NNDS نشان داد که بیش از 90% مردم در نظر سنجی دیابت راه به عنوان یک موضوع بسیار جدی در نظر داشتند و درسال 2002 NDEP با انتشار نتایج یک کارآزمایی بالینی با رهبری NIH برنامه پیش گیری از دیابت DPP))را ارائه نمود که به مراقبتهای عمومی وسلامت پرداخت این نتایج نشان  داد که شروع دیابت نوع دو می تواند قابل جلوگیری بوده و یا می توان آن را به تاخیر انداخت در آغاز سال2003 NDEP موج جدیدی از تبلیغات را در کمپین های رسانه ای راه اندازی نموده و پیام های پیش گیریرا توسعه داد. در سال 2006 65% بزرگسالان بالای 45 سال می توانند ازدیابت نوع 2 جلوگیری نمایند در سال 2011 این نسبت به طول قابل توجهی تا 77% افزایش  یافت. آگاهی از مدت به تاخیر انداختن این بیماری از 45% در سال 2006 به 57% در سال 2011 رسید.

 

 

6-2: شناسایی پیشرفت در پیام های برنامه: درک  خطر ابتلا دیابت:

هدف اصلی در این مبارزه , ترویج نتایج برنامه پیشگیری ازدیابت است که برای اطلاع رسانی به عموم مردم در رابطه با دیابتو در معرض خطر بودن آنها بوده و اینکه چگونه آنها می توانند برای جلوگیری  از بروز این بیماری اقدام نمایند. در سال 2006 NNDSیک اندازه گیری را برای اولین بار از برداشت  عمومی نسبت به خطر ابتلابه دیابت را ارائه نموده در سال 2006 نتایج  نشان داد که تنها 26% از جمعیتدر معرض خطر در دیابت نوع 2 هستند . این نسبت با همین مقدار در سال 2008 نیز وجود داشت و در سال 2011 دوباره بررسی شد. علاوه بر این تجزیه وتحلیل چند متغیره ای در سال 2006از اطلاعات NNDS نشان داد که دو گروه جمعیت در معرض خطر هستند یکی آفریقایی های آمریکایی تبار با 95% و بزرگسالان که به طور قابل توجهی کمتر از بزرگسالان اسپانیایی و جوانان بودند . به ترتیب گزارش آنها در رابطه با خطر ابتلا به دیابت بوده است. (گالیوانو کلارک 2009 ).جوانترها بیش از دو برابر جنسیت به افراد مسن در خطر ابتلا به دیابت بودند. خطر دیابت با تعدادی از عوامل افزایش می یابد. این عوامل شامل تاخیر, عضویت در یک گروه اقلیت نژادی یا قومی , افراد بیش از 45سال , افراد چاقو کم تحرک و داشتن یک خانواده در میان باسابقه بیماری NNDS نشان داد که در میان کسانی که مبتلا به دیابت بوده اند شایع ترین دلیل داشتن سابقه خانوادگی  بوده است(51% در سال 2006 -62%در سال 2008- 51% در سال 1/20 . همچنین اضافه وزن دلیل ذکر شده بعدی بوده, است اگر چهدرصد قابل توجهی از آن دیده نمی شد. (23% در سال 2008 و2006 – 31% درسال 2011).

خطاهای استاندارد بزرگ نسبت به اندازه برآورد شده است. در ابتدا مواد  NDP تاکید بر عوامل خطر مانند سن , اقلیتهای نژادی یاقوس, اضافه وزن یاداشتن یک سبک زندگی بی حرکت بود. با توجه به یافته های NDEP,NNDS در پیام های دیابت خود تجدید نظرهایی را بوجود آورد و تاریخچه سلامت خانواده را در سال 2008 راه اندازی نمود. این کمپین برای افزایش خطر گاهی از سابقه خانوادگی و جمعیت پایین  ترین سطح درک که با خطر  ابتلا به دیابت مواجه بودند طراحی شد. در سال 2007 نتایج NNDS هیچ افزایش قابل توجهی در درصد مردم را نشان نداد که دلیلان می توانددر معرض خطر بودن آنها باشد این واقعیت که تاریخچه سلامت خانواده در حال پیشرفت بوده کمتر از سه سال 2011 بودکه ممکن  است تا حدودی توضیح عدم تغییر را بوجود بیاورد. نتایج این تحقیق در ادامه تایید می کند که بهبود آگاهی از عوامل خطر ابتلا به دیابت برای به چالش کشیدن بسیار مهم بوده به خصوص درآن بسیاری از افراد در معرض خطر در جمعیت عمومی که از وضعیت خودآگاه نیستند می باشد.NOEP آخرین یافته های خود را تمرکز بر سلامت خانواده انجام داد. این برنامه مشخص کرده است که بهبود انتقال پیامها به عوم مردم در سراسر پیام های مشاوره خطر بیماری دیابت, مطالب آموزش و استراتژی های تغییر رفتار را در این مخاطبان را افزایش خطر درک دیابت و برای توانمند سازی افراد در معرض خطر به دنبال دارد.

6-3: ارائه برنامه ریزی استراتژیک:

نتایج NNDS یک عامل مهم  درNDEP برابر فرایند برنامه ریزی استراتژیک است و سوال از نتایج NNDS نشان می دهد که در حالی که یک سطح بالایی از آگاهی در رابطه با دیابت وجود دارد. آن به عنوان یک بیماری جدی بوده و تغییرات رفتاری توسط افراد مبتلا به دیابت و کسانی که در خطر هستند قابل توجه می باشد. به عنوان یک نتیجه می توان برنامه ریزی استراتژیک فعل را می توان شامل تمرکز بر فعالیت هایی برای حمایت از مخاطبان به سمت تغییرات رفتاری می باشد.

6-3-1: حرکت نسبت به آگاهی و عمل :

تسهیل در تغییرات رفتار جهت پیشگیری یا مدیریت دیابت نیاز به  مراقبت از خود دارد که به طور معمول شامل ساخت و حفظ تغییرات در شیوه زندگی مانند کاهش یا حفظ وزن یا تغییر در رژیم غذایی و یا افزایش فعالیت بدنی است. اطلاعات NNDS نشان می دهد که دانش دیابت جدی بود, و می توان از آن جلوگیری نمود و باید مردم بدانند که چه کاری را انجام دهد. برای حمایت از افراد در معرض خطر و افراد مبتلا دیابت در آنها تلاش برای اتخاذ رفتارهای خود مدیریت موثر لازم بوده و برای کمک به آنها در راستای درک چگونگی این اقدام , NDEP توسط یک تیم کارشناسی علوم رفتاری به منظور توسعه بهداشت دیابتی اقدام نمودند. این به صورت کتابخانه  آنلاین شامل یک سری از فیلم ها که در آن با مردم در رابطه با چگونگی جلوگیری یا مدیریت دیابت صحبت شده است. و در رابطه با انواع روشهای مبارزه با آن و نحوه غلبه بر این چالش در آن ارائه شده است.

6-3-2: مناطق مربوطه به بررسی :

نتایجNNDS در سال 2011 روند مقایسه و شناسایی مناطق راکد را بررسی نمود که به سرخورده رسید که در آغاز برنامه استراتژیک پنج ساله آنها در نظر گرفته شد.

  1. درک مدیر دیابت
  2. درک ارتباط بین دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی
  3. قبول مشاوره از طرف مراقبت های بهداشتی

6-3-2-1: درک خود مدیریتی دیابت .

ارزیابی از اینکه آیا افراد مبتلا به دیابت آموزشهای لازم را دریافت نموده اند و آیا اینکه چگونه آنها این موضوع را درک نمودند انجام شد. این روند از سال 2006 تا 2011افزایش یافت که در اوایل نسبت افراد مبتلا به دیابت نشان می داد که چگونه استفاده ازنتایج حاصل می توان کاربرد داشته باشد. 41%در سال 2006 -48%درسال2008 و 49 % درسال2011). درک نحوه مدیریت قند خون و همچنین درک موضوعات دیگر مانند پیشگیری و درمان قند خون بالا با استفاده از نتایج نظارت بر قند خون بوده است. درصدی از مردم درک خود را از این موضوع در پایین ترین حد داشتند که در حدود 12% بوده است یکی از استراتژی های موثر برای کمک به بیماران خود مدیریتی دیابت بود ( هاس و مارس نیوک وبک 2014) به عنوان  یک نتیجه درمان و دیگر برنامه های مهم مراقبت های بهداشتی جهت آموزش به مردم مبتلا به دیابت بوده است. با این حال NNDS نتایجیرا نشان می دهد که در آن در سال 2011 دیده می شود که تنها حدود نیمی (49% )از افراد مبتلابه دیابت در کلاسهای آموزشی خود مدیریتی دیابت شرکت نموده و یا مشاوره هایی را گرفته اند.NDEP یک توسعه دررابطه با آشنایی با عوامل دیابت است. نتایج نشان می دهد. که هنوز هم بیمارانی در راستای بهبودی خود تلاش می کنید. هر چند هیچ گونه تغییرات مهمی از سال 2006 در گزارشات دیده نشده است. و معمولا کنترل دیابت با استفاده از انسولین یاداروهای خوراکی می باشد.

  1.  

بیماری های قلبی – عروقی علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی در افراد مبتلا به دیابت هستن. امار نشان می دهد که کمتر از 10% از مردم با حملات قلبی با بیماری های قلبی  عروقی یا سکته های مغزی یا فشار خون در رابطه با دیابت بوده است. یافته های NNDS نشان می دهد که نیاز دوباره ای جهت برقراری ارتباط بین  دیابت و بیماری های قلبی  عروقی باید انجام شود. و مردم بتوانند جهت کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته های مغزی دیابت خود را درک و مدیریت نمایند.

  1.  

 داده های NNDS اطلاعات مربوط به برداشت مردم از مشاوره های ارائه شده توسط مراقبتهای بهداشتی آنها را در جلوگیری مدیریت دیابت کمکمی کند. نتایج NNDS نشان می دهد که مراقبت های بهداشتی  نقش مهمی در کمک به بیماران در راستای کاهش خطر ابتلا به دیابت و مدیریت این بیماری است . همانطور که درسالهای گذشته دیده شد اکثریت پاسخ دهندگان یعنی بیش از 70% در سال 2011گفتند  که آنها قدمهایی در راستای گرفتن  مشاوره جهت کاهش خطر ابتلا به بیماری داشته اند. با این حال نسبت افرادی که این گزارش را داده اند. 51% توسط ورزش, 47%کاهش وزن, 42% کاهش مصرف چربی یا کالری بوده است که به طور قابل توجهی از سال 2006 تا 2011 تغییر نکرده است. NDEP با تمرکز بر استراتژی های ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی تشویق به از بین بردن این شکاف در بیماران با مراجعه این بیماران و آموزش آنها توسط NDEP و دیگر سازمانها بوده است. این فعالیت ها برای افزایش تعداد افراد جهت پشتیبانی طراحی شده که با تغییر در شیوه زندگی برای پیشگیری و مدیریت دیابت بوده است.

7: نتایج حاصل از این آموزش :

استفاده از NNDS به عنوان یک پژوهش ملی طراحی شده که برای اجرای برنامه ریزی های استراتژیک درNDEP است که  برای ارزیابی پیشرفت برنامه و دستاوردهای آن می باشد. همچنین ارائه نتایج ارزشمند در مورد دانش عمومی و نگرش ها وشیوه های مربوط به شناسایی دیابت در آن ارائه شده است. مدارک و شواهداز سه روزه نشان می دهد که افزایش قابل توجهی  در آگاهی و دانش در مورد پیشگیری دیابت و مدیریت آن به وجود آمده است.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که نیازهای اطلاعاتی مانند تغییر پیام بهتراست انجام شود تا برقراری ارتباط با مردم در معرفی خطر بهتر انجام شود. همچنین شواهد مورد نیاز برای ارائه یک تغییر در برنامه استراتژیک لازم است از اینکه چه کاری برای مدیریت دیابت و تغییر رفتار در شیوه زندگی انجام شود. چهارچوب ارزیابی NDP شامل مدل منطبق بوده که مجموعه ای از اقدامات و ارزیابی ها را در طول دوره داشته است. همچنین برای شناسایی زمان تغییرات و برنامه استراتژیک اقداماتی شده است. برای حفظ نقش این بررسی در ارزیابی برنامه, NDEP مرتبا با NNDS  ترکیب جدیدی بوجود آورده و تحولی  در این طراحی و استراتژی های نمونه برداری و فناوری اطلاعات در آن دیده می شود. به عنوان مثال روش NNDS برای تعامل بهتر در تماس های تلفنی همراه در ایالات متحده تغییر کرده و تنها تلفن همراه خانواده ها جهت تماس مدنظر می باشد. ابزار نظر سنجی به روزشده است. تا بتواند منعکس کننده تغییرات در زبان مورد استفاده برای برقراری ارتباط در مورد دیابت باشد. همچنین سوالات نظر سنجی به طور خاص متغییر کرده است.

8- نتیجه گیری :

  1. با کلمات ارزشمندی با هدف تمرکز کاری بر روی برنامه ها در سراسر ایالات متحده بوده است. اجرای این تحقیق پس از 5 سال توسط کمک های مالی و برنامه ریزی های استراتژیک بوده که یک چهارچوب مورد استفاده توسط NDP است.

این مدل بر اساس جمعیت بوده و نتایج این تحقیق با تمرکز بر این بیماری کمک تا NDP  برنامه های خود را به جلو حرکت بدهد و در رابطه با پیشگیری و مدیریت دیابت اقدام نماید.

نتایج NNDS با ارزیابی NDEP  نشان می دهد که NDEP برای ارائه اندازه گیری پیشرفت در این دوره برنامه ریزی استراتژیک مناسب می باشد. یافته های NNDS ارزشمند بوده و جهت ارائه کمک به اخذ دانش دیابت مفید می باشد.

 


نظر دهی

برای نظر دهی باید وارد سایت شوید. با تشکر